måndag 10 oktober 2016

Sommaren 2016 – egen gjord bok

I år kände jag för att göra något nytt med minnena från sommaren. Ungefär samtidigt flaggade Little Paper Projects om ett projekt de skulle ha under sommaren. Det handlade om att göra en travel note book.

Jag bestämde mig för att göra en helt egen bok och kollade litet på YouTube hur man gör. Bland annat så hittade jag en enkel bokbindning. Jag köpte ett block med papper och vek ihop några buntar samt sydde ihop dem. Det var gjort på en halvtimme.

Därefter skapade jag fram- och baksida samt rygg av tjockare kartong. De klädde jag med fuskläder som jag hade hemma sedan ett tidigare tillfälle. Jag limmade in de sidor som jag hade sytt ihop och hade då en alldeles egengjord bok.



Från Becky Higgins fick jag inspirationen att bara ha tre bilder per sida. I hennes fall handlade det om 12 bilder per dag.

Jag har under det senaste året börjat gilla att använda vattenfärger så istället för att ha bakgrundspapper så skulle det finnas med vattenfärger på varje sida.

Resultatet blev det här (varning många bilder):











På det här uppslaget finns ett mellanrum så att man kan skymta hur buntarna med papper är sammansydda.







Här syns hur pappren i bunten är ihopsydd. På vissa sidor har jag stämplat och färglagt och på andra sidor har jag försökt mig på att rita själv.





På det här sista uppslaget har jag målat med vattenfärger men ännu inte satt in några bilder. Det kommer att bli några sidor till innan jag är klar med sommaren 2016.


Inga kommentarer: